ورود به سایت

در سایت حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام در سایت (به زودی!)

ثبت نام

دانلود انواع مقالات آی اس آی

دسته بندی مقالات

با عضویت در سایت مقاله یاب از تخفیف ویژه بهرمند شوید! عضويت (به زودی!)
تاریخ امروز
سه شنبه, ۷ اسفند

آیا میتوانید پارامترهای شناختی دانشجویانی که دارای ناتوانایی های یادگیری هستند را با استفاده از تکنیک ماهپرانا که یک تکنیک تنفس دهنده بر اساس مدیتیشن پرکشاست، تقویت کنید؟

Can The Cognitive Parameters Of College Students With Learning Disabilities Benefit From Using Mahapraan, A Breathing Based Preksha Meditation?

نویسندگان

این بخش تنها برای اعضا قابل مشاهده است

ورودعضویت
اطلاعات مجله Journal of College Teaching & Learning ± Fourth Quarter 2014 Volume 11 , Number 4
سال انتشار 2014
فرمت فایل PDF
کد مقاله 9337

پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.

اضافه‌کردن به سبدخرید

چکیده (انگلیسی):

The efficacy of meditation in cognitive improvement is inadequately studied in college students
with learning disabilities. Mahapraan, a short technique taught in Preksha Dhyan, is a simple
technique that involves repeated deep breathing followed by a long buzzing sound. In this pilot
study, we compared cognitive and pulmonary function changes in college students with and
without learning disabilities (LD and no-LD respectively).
Methods: Following IRB approval, we recruited 6 LD and 9 no-LD students. The students
practiced Mahapraan with a trained instructor 3 times a week for 30 minutes. We assessed
Connors Continuous Performance Test II, duration of buzzing sound during prolonged expiration,
and peak flow using a Peak Flow meter at baseline and at 4 weeks.
Results: At baseline, the LD students had poorer cognitive function than the no-LD group.
Discrimination power as measured by detectability, and the consistency of reaction showed
improvement (p<0.05) in LD group. The no -LD students showed significant increase in speed of
response. Both groups showed improvement in the duration of buzzing (10/13, 77%), by an
average of 6.8 seconds as well as improvements in Peak Expiratory Flow (11/13, 85%), by an
average of 107.5 mls (n.s.).
Conclusion: Except for better consistency and improved discrimination in LD from baseline,
cognitive tests changes were similar in both groups. We saw improvement in buzzing duration and
Peak Expiratory Flow rates in both groups suggesting similar development of technique.
Mahapraan shows promise as a simple technique for cognitive improvement and pulmonary
function in both LD and no-LD groups.

کلمات کلیدی مقاله (فارسی):

؛ مراقبه؛؛ آموزش غیر فعال؛ عملکرد ریوی؛ دانشجو؛ شناختی؛ یوگا

کلمات کلیدی مقاله (انگلیسی):

Mahapraan; Meditation; Preksha Dhyan; Learning Disabled; Pulmonary Function; College Students; Cognitive; Yoga

پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.

اضافه‌کردن به سبدخرید
کلیه حقوق مادی و معنوی برای ایران مقاله محفوظ است
در حال بارگذاری