توسعه و آزمایش های روان سنجی ارزیابی تفکر انتقادی کارتر در مامایی ( نسخه معلم / مربی )
Development and psychometric testing of the Carter Assessment of Critical Thinking in Midwifery (Preceptor/Mentorversion)
نویسندگان |
این بخش تنها برای اعضا قابل مشاهده است ورودعضویت |
اطلاعات مجله |
Midwifery 34(2016)141–149 |
سال انتشار |
2016 |
فرمت فایل |
PDF |
کد مقاله |
976 |
پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.
چکیده (انگلیسی):
Objective: develop andtestatooldesignedforusebypreceptors/mentorstoassessundergraduate
midwifery students'criticalthinkinginpractice.
Design: a descriptivecohortdesignwasused.
Setting: participants workedinarangeofmaternitysettingsinQueensland,Australia.
Participants: 106midwiferyclinicianswhohadactedintheroleofpreceptorforundergraduatemid-
wifery students.
Methods: this studyfollowedastagedmodelfortooldevelopmentrecommendedby DeVellis (2012).
This includedgenerationofitems,contentvaliditytestingthroughmappingofdraftitemstocritical
thinking conceptsandexpertreview,administrationofitemstoaconveniencesampleofpreceptors,and
psychometrictesting.A24itemtooltitledtheXXXXAssessmentofCriticalThinkinginMidwifery
(CACTiM)wascompletedbyregisteredmidwivesinrelationtostudentstheyhadrecentlypreceptoredin
the clinicalenvironment.
Findings: ratings byexpertsrevealedacontentvalidityindexscoreof0.97,representinggoodcontent
validity.Anevaluationofconstructvaliditythroughfactoranalysisgeneratedthreefactors: ‘partnership
in practice’, ‘reflection onpractice’ and ‘practice improvements’. Thescaledemonstratedgoodinternal
reliability withaCronbachalphacoefficient of0.97.ThemeantotalscorefortheCACTiMscalewas116.77
(SD¼16.68)witharangeof60–144.Totalandsubscalescorescorrelatedsignificantly.
Conclusion: the CACTiM(Preceptor/Mentorversion)wasfoundtobeavalidandreliabletoolforuseby
preceptorstoassesscriticalthinkinginundergraduatemidwiferystudents.
Implications forpractice: giventheimportanceofcriticalthinkingskillsformidwiferypractice,mapping
and assessingcriticalthinkingdevelopmentinstudents'practiceacrossanundergraduateprogrammeis
vital. TheCACTiM(Preceptor/Mentorversion)hasutilityforclinicaleducation,researchandpractice.The
tool caninformandguidepreceptors'assessmentofstudents'criticalthinkinginpractice.Theavailability
of areliableandvalidtoolcanbeusedtoresearchthedevelopmentofcriticalthinkinginpractice.
کلمات کلیدی مقاله (فارسی):
تفکر انتقادی, مامایی, دانش آموزان, معلم, مربی, ارزیابی
کلمات کلیدی مقاله (انگلیسی):
Critical thinking, Midwifery. Students ,Preceptor ,Mentor ,Assessment
پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.