اعتبار پرسشنامه جهت گزینی آینده در میان نوجوانان ایرانی
Validation of the Future Orientation questionnaire among Iranian adolescents
نویسندگان |
این بخش تنها برای اعضا قابل مشاهده است ورودعضویت |
اطلاعات مجله |
Journal of Educational and Management Studies J. Educ. Manage. Stud.,3 (4): 487-491, 2013 |
سال انتشار |
2013 |
فرمت فایل |
PDF |
کد مقاله |
2394 |
پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.
چکیده (انگلیسی):
ABSTRACT: The purpose of the present study was to evaluate the factor structure and validity of an Iranian
translation of the Future Orientation Questionnaire. For this end, 357 high school students (164 males and 193
females) were chosen by stratified sampling and filled out the Future Orientation questionnaire (FOQ). To evaluate
validity, explanatory and confirmatory factor analyses were used. Explanatory factor analysis revealed a clear
three-component structure of future orientation questionnaire consisting behavioral, motivational and cognitive
components in the overall sample. Also, confirmatory factor analysis indicated that there was a three-factor
structure consisting academic, career and marriage orientations with a higher order factor (future orientation). To
evaluate reliability of this instrument, Cronbach's Alpha was used. Internal consistent of subscales and general
factor of future orientation was proper. The findings suggest that the Iranian version of the Future Orientation
Questionnaire is a useful tool for assessing adolescents’ future orientation.
.
کلمات کلیدی مقاله (فارسی):
مقیاس های آینده جهت گیری، ساختار عاملی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی
کلمات کلیدی مقاله (انگلیسی):
Keywords: Future Orientation Scale, Factorial Structure, Explanatory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis
پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.