ورود به سایت

در سایت حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام در سایت (به زودی!)

ثبت نام

دانلود انواع مقالات آی اس آی

دسته بندی مقالات

با عضویت در سایت مقاله یاب از تخفیف ویژه بهرمند شوید! عضويت (به زودی!)
تاریخ امروز
شنبه, ۱ دی

اعتبار سنجی از مقیاس جدید برای اندازه گیری رفتارهای کاربران فیس بوک: استفاده از جنبه روانی-اجتماعی فیس بوک (PSAFU)

Validation of the new scale for measuring behaviors of Facebook users: Psycho-Social Aspects of Facebook Use (PSAFU)

نویسندگان

این بخش تنها برای اعضا قابل مشاهده است

ورودعضویت
اطلاعات مجله http://www.journals.elsevier.com/computers-in-human-behavior
سال انتشار January 2016
فرمت فایل PDF
کد مقاله 19661

پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.

اضافه‌کردن به سبدخرید

چکیده (انگلیسی):

Facebook-related psychological phenomena attracted the great interest of researchers, but to date experiences of Facebook (FB) users were usually operationalized through few objective behavioral measures or through questionnaires which focused only on specific aspects of FB use. This study aimed to construct a comprehensive questionnaire which will capture deeper psychological processes that take place on FB. Through the EFA and CFA, we extracted five dimensions of FB behaviors: Compensatory use of FB, Self-presentation on FB, Socializing and seeking sexual partners through FB, FB addiction, and FB profile as the virtual self. Compensatory and addictive Facebook use is related to personality traits that indicate poor social adaptiveness, such as social anxiety, low conscientiousness, neuroticism, introversion, and low agreeableness, while Self-Presentation on FB further contributes to this maladaptive process. Seeking new friends and intimate partners through Facebook is related to sensation seeking and social anxiety. Realistic virtual representation of one's personality on Facebook is characteristic of individuals who are socially anxious and open to experiences. The scale Psycho-Social Aspects of Facebook Use (PSAFU) covers the wide range of psychological FB phenomena and should be used by researchers interested in a detailed examination of FB users' experiences.

کلمات کلیدی مقاله (فارسی):

فیس بوک؛ مقیاس؛ خود ارائه؛ اعتیاد به فیس بوک؛ نظریه جبران خسارت؛ شخصیت

کلمات کلیدی مقاله (انگلیسی):

Facebook;Scale;Self-presentation;Facebook addiction; Compensation theory; Personality

پس از پرداخت آنلاین، فوراً لینک دانلود مقاله به شما نمایش داده می شود.

اضافه‌کردن به سبدخرید
کلیه حقوق مادی و معنوی برای ایران مقاله محفوظ است
در حال بارگذاری